Aktualitātes

Latvija ir pirmā valsts Eiropā, kur uzsāk zaļos lidojumus ar turbopropelleru lidmašīnām

2013. gada 22. janvāris,

No kreisās: Latvijas gaisa satiksmes valdes priekšsēdētājs Dāvids Tauriņš un Starptautiskās lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs Aldis Mūrnieks

 

 

 

SESAR līdzfinansētā projektā tiks izstrādātas efektīvākas procedūras, lai samazinātu izmešu daudzumu, degvielas patēriņu, trokšņu līmeni un uzlabotu efektivitāti.

 

Latvijas nacionālā aviokompānija airBaltic kopā ar konsorcija partneriem Quovadis un Latvijas gaisa satiksme (LGS) uzsāk jaunu projektu, kura mērķis ir nodrošināt Eiropā pirmos zaļos lidojumus ar turbopropelleru lidmašīnām. AMBER projektā tiks izstrādātas jaunas ielidošanas procedūras lidostā Rīga, saīsinot lidojumu maršrutus, uzlabojot lidojumu trajektorijas, lai izvairītos no blīvi apdzīvotām vietām un samazinātu trokšņa ietekmi uz iedzīvotājiem, kā arī samazinot degvielas patēriņu un izmešu daudzumu.

 

„Mēs esam gandarīti uzņemties iniciatīvu, lai Rīgā ieviestu tādas ielidošanas procedūras, kurās tiks izmantoti satelīti un kuras piemērotas mūsu modernajām Bombardier Q400 Next Gen turbopropelleru lidmašīnām, tādējādi nodrošinot ekoloģiski tīrākus, zaļākus lidojumus. Šajā projektā liela nozīme ir mūsu partneriem — Quovadis, LGS, Civilās aviācijas aģentūrai un lidostai Rīga,” norāda airBaltic izpilddirektors Martins Gauss.

 

Savukārt LGS valdes priekšsēdētājs Dāvids Tauriņš uzsver, ka šis ir vērienīgs projekts un dod labu pieredzi citu mērķu sasniegšanai. „Jāpiebilst, ka šis projektS pilnībā saskan ar LGS mērķiem. Uzņēmums kopā ar Ziemeļeiropas gaisa satiksmes aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējiem ir apvienojušies vienotā blokā – NEFAB, kurā viens no mērķiem ir degvielas un izmešu patēriņa samazināšana. AMBER projekts ir viens no veidiem, kā sasniegt NEFAB nosprausto mērķi,” stāsta LGS valdes priekšsēdētājs Dāvids Tauriņš.

 

Tikmēr Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs norāda, ka ieguvēji no šī projekta būs arī iedzīvotāji, jo jaunās gaisa trases būs īsākas, tādejādi lidostas apkārtnē samazināsies trokšņu līmenis.

 

Galvenais projekta AMBER (Arrival Modernization for Better Efficiency in Riga) mērķis ir izstrādāt jaunas ielidošanas procedūras Starptautiskajā lidostā Rīga, samazināt CO2 izmešus un trokšņa līmeni lidostā un tās tuvumā, it īpaši tūristu iecienītajā Jūrmalā. Jaunā trajektorija skrejceļa virzienā būs līdz pat par 30 jūras jūdzēm īsāka nekā pašlaik izmantotā, un uz katru Q400 lidojumu CO2 izmešu daudzums tiks samazināts par līdz pat 300 kg.

 

„Jaunās zaļās procedūras, kas tiks ieviestas un pārbaudītas ar Bombardier Q400 Next Gen turbopropelleru lidmašīnām, vēlāk varēs izmantot ne tikai airBaltic, bet jebkura aviokompānija, kas lidos uz Rīgu ar atbilstošām lidmašīnām un aprīkojumu. Šīs procedūras būs piemērotas arī mūsu jaunajām ekonomiskajām Bombardier CSeries lidmašīnām, kuras mēs ieviesīsim ekspluatācijā 2015. gadā, tādējādi nodrošinot vēl vairāk priekšrocību to izmantošanā,” stāsta kapteinis Pauls Cālītis, airBaltic viceprezidents lidojumu vadības jautājumos.

 

Sākotnējā AMBER projekta izstrāde un pārbaudes ar simulatoriem tiks veiktas līdz 2013. gada pavasarim. Piloti un aviodispečeri tiks īpaši apmācīti attiecībā uz jaunajām procedūrām, izmantojot reālistiskus simulatorus. 2013. gada vasaras laikā ir mērķis veikt 100 izmēģinājuma lidojumus, pēc tam tiks analizēti un publicēti dati par CO2 izmešu samazinājumu zaļajos lidojumos.

 

AMBER projektu īstenos airBaltic, sadarbojoties ar QUOVADIS (Airbus meitasuzņēmums, kuras specialitāte ir mūsdienīgi lidojumu risinājumi) un Latvijas aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju LGS. Projekta līdzfinansētājs ir SESAR — Singe European Sky gaisa satiksmes vadības izpētes programma. Ar šo projektu SESAR varēs pierādīt, ka ir iespējams mainīt visu komerciālās aviācijas nozari (tai skaitā reģionālo pārvadājumu lidaparātus) un samazināt tās ietekmi uz apkārtējo vidi.

 

Saite uz foto galeriju: http://www.lgs.lv/lv/corporate-information/gallery/amber-projekts/